Menu

CESTA/TREKING

obtiažnosť - náročná

76 km prevýšenie 286 m

Cyklotrasa vedúca z Trstenej až do poľského Noweho Targu po bývalej železnici. Nenáročné stúpania a klesania s možnosťou občerstvenia po trase.

Popis trasy: Ivan Opát

K otvoreniu QR kodu je potrebne mať nainštalovanú appku Mapy.cz

Nástupným miestom na cyklotrasu je trstenská križovatka, v ktorej sa odbočuje na štátnu hranicu v Chyžnom a v Suchej hore - tiež aj smer na Oravice, či Vitanovú. Pri krčme zvanej aj Žaba môžete pohodlne na parkovisku odparkovať auto a ihneď nastúpiť na cyklotrasu. Z Nižnej sa treba vydať po štátnej ceste č.59 smerom na Trstenú asi 10 km.

Cyklotrasou asi po 1,7 km vyjdete zo zastavanej časti Trstenej, prejdete popod rýchlostnú cestu a pred vami je zhruba 12,5 km mierneho, ale fakt mierneho :) stúpania až na hranicu s Poľskom, do katastra obce Suchá Hora.

Nad obcou Liesek, asi po 2,9 km sa vám objaví po ľavej ruke krásne miesto na odpočinok a načerpanie nových síl - kaplnka s krížovou cestou. Je tu turistický prístrešok na posedenie a tiež prameň pitnej vody.

Neďaleko od tohto miesta je aj meteorologická stanica SHMÚ Liesek, odkiaľ nám občas hlásia tuhé mrazy. Predtým budova slúžila ako železničná stanica.

Pokračujete po cyklotrase asi 4,6 km k prvému cyklomostu, ktorým prejdete ponad potok Jelešňa, vlievajúci sa do Oravskej priehrady. V tomto mieste, asi 200 m po prúde, začína rieka byť hraničnou. V tomto úseku riečka vytvára krásne meandre, avšak neprístupné na bicykli.

Asi po 800 m na pravej strane uvidíte turistický prístrešok. Odbočením z cyklotrasy do prava, po šotolinovej ceste, sa môžete dostať do obce Hladovka. Vy však pokračujete stále po asfaltovej cyklotrase miernym stúpaním a po 750 m prejdete zase pekným cyklomostom ponad Červený potok, ktorý je prítokom Jelešne.

Asi po 1 km, v smere vašej trasy, na pravej strane znova natrafíte na turistický prístrešok, z ktorého je pekný výhľad na celé Tatry. Na prístrešky ešte natrafíte každý kilometer až po hranicu s Poľskom. Pri tom poslednom, z ktorého už vidíte hraničný prístrešok, môžete odbočiť do prava na šotolinovú cestu, ktorá vás dovedie do obce Suchá Hora - odtiaľ je možné po príchode na hlavnú cestu pokračovať do ľava smerom na štátnu hranicu, alebo do prava na Hladovku, Vitanovú - kde sa môžete vydať buď na Oravice, alebo nazad do Trstenej.

Vy chcete ísť do Noveho Targu a preto po prejdení hranice pokračujete v smere cyklotrasy asi 4 km až do prvej poľskej dedinky Podczerwone, kde sa dá hneď vedľa cyklotrasy aj dobre občerstviť. Platí sa zlotými, alebo aj eurom, prípadne kartou.

Po prejdení asi 1,4 km sa dostanete na križovatku cyklotrasy s miestnou komunikáciou č.958, kde treba zvýšiť opatrnosť a dať prednosť vozidlám prichádzajúcim po tejto ceste. Zvlášť cez víkendy je cesta dosť frekventovaná, nakoľko vedie do mesta Zakopane. Po zhruba 2,8 km natrafíte na ďalšiu križovatku cyklotrasy a miestnej komunikácie - už menej frekventovanej - ale opatrnosti nie je nikdy dosť. Odbočením z cyklotrasy do ľava na miestnu komunikáciu sa dostanete do obce Czarny Dunajec, ktorý kedysi býval, podobne ako ďalšie dediny, súčasťou Československa.

Cyklotrasa potom pokračuje povedľa cesty 957 a po zhruba 6,5 km sa dostanete do obce Rogoznik, kde sa môžete zastaviť - pri miestnej benzinke - na drobné, ale aj bohatšie občerstvenie, kávu, alebo aj kompletný obed. Platba je možná v zlotých, alebo kartou.

Pokračujete po cyklotrase asi 3,8 km a prídete na križovatku s miestnou komunikáciou, zvýšte tu opatrnosť. Prejdeme ďalších asi 2,7 km, ku Karczme Hanka, kde aj cyklotrasa oficiálne končí. Potom sa už musíte spoľahnúť na svoje navigačné schopnosti, aby ste dorazili na Rynek Glowny v strede Nového Targu, kde sa môžete znova občerstviť a načerpať sily pre návrat do Trstenej.

1. Krížová cesta a odpočívadlo nad Liesekom.

2. Meteorologická stanica SHMÚ Liesek.

3. Pamätník oslobodenia obce Liesek.

4. Technické riešenia mostov ponad potoky.

5. Budova železničnej stanice v Suchej Hore - no neprístupná kvôli tech. stavu budovy.

6. Významné ložiská rašliny v Suchej hore, v blízkosti cyklotrasy.

7. Námestie v Nowom Targu.