Menu

MTB

obtiažnosť - stredná

37,5 km prevýšenie 497 m

Hlavná cyklotrasa okolo rieky Orava. Možnosť začať trasu z priehradného múra, pokračovať až do Dlhej nad Oravou. Odtiaľto je možnosť pokračovať až do Malatinej.

Popis trasy: Ivan Opát

K otvoreniu QR kodu je potrebne mať nainštalovanú appku Mapy.cz

Nástupným miestom na najdlhšiu trasu na Orave môže byť akékoľvek miesto na hrádzi rieky Orava v Nižnej.

1. Ak sa vydáte smerom proti prúdu rieky, pôjdete najskôr po asfaltovom chodníku. Po ľavej ruke budete postupne míňať torzo krytej plavárne, tenisové kurty, záhradkársku oblasť, areál bývalej fabriky Tesla Orava s kotolňou. Na konci asfaltovej hrádze zídete do prava, ešte bližšie k rieke Orava, okolo ktorej už vedie šotolinový chodníček tesne popri vode. Preto zvýšte pozornosť v tomto úseku, pretože chodník je hojne využívaný chodcami, bežcami a cyklistami.

Asi po 500 metroch máte na výber odbočiť do ľava, resp. priamo – smerom na sídlisko Medvedzie a následne do centra Tvrdošína, - alebo do prava. Stále štrková cestička vás povedie okolo roľníckeho družstva a blokom garáží. Na ich konci sa cesta rozdvojuje, vy sa držte vpravo. Opäť štrková cestička vás bude viesť k rieke Orava, kde začína veľmi pekný obojsmerný singltrail. Preto zvýšte opatrnosť, v sezóne je dosť frekventovaný.

Asi po 600 metroch vyjdete na štrkovú hrádzu dostatočnej šírky, ktorá vás povedie až ku Galérii Márie Medveckej. Tu máte možnosť pokračovať po cyklotrase okolo vyrovnávacej nádrže až do Štefanova nad Oravou, prípadne už po ceste č.520 na priehradný múr Oravskej priehrady – cca 2km, alebo lavicou ponad Oravu až do centra Tvrdošína.

2. Ak stojíte na hrádzi za základnou školou, môžete sa pohnúť po prúde rieky Orava.

Opäť asfaltový chodník hrádze – súčasť Historicko-kultúrno-prírodnej cesty Okolo Tatier - vás povedie okolo bytoviek na ulici Nová doba. Budete ich mať po pravej ruke, podobne tak Obecný úrad, ojedinelú stavbu estrádnej sály Rotunda a futbalové ihrisko. Na konci hrádze musíte zvýšiť pozornosť a vyjsť na cestný most cez rieku Oravu, ktorý je súčasťou medzinárodnej cesty E77 – a teda je veľmi frekventovaná.

Po ľavostrannom prejdení mosta chodníkom pre peších sa cez priechod pre chodcov dostanete na pravú stranu cesty, odkiaľ hneď uvidíte pokračujúcu cyklotrasu okolo rieky. Dostatočne široká šotolinová cestička stáča asi po 1,5 km na konci hrádze dole do prava, bližšie k rieke. Krásny obojsmerný singltrail, prevažne štrkový, vás povedie asi 400 metrov lesíkom a vyjdete opäť na cestný most pred obcou Podbiel, ale bez nutnosti zosadnúť z bicykla.

Na konci mosta sa dajte do prava a zjazdite krátky úsek až na štrkovú cestu, na ktorej sa začína cyklistický obchvat Podbiela // tu je aj odbočka na ďalšiu cyklotrasu – okolo Studeného potoka smerom na Oravský Biely Potok//.

Hneď na začiatku obchvatu môžete využiť Športovo-relaxačnú zónu, komplex cvičebných stanovíšť, oddychových lavičiek a prístreškov okolo rieky Orava, ktorú vybudovali cykloturisti z Podbiela. Dostatočne široká štrková cesta vedie popod Červenú skalu, na ktorú vedie aj turistický náučný chodník s nádherným výhľadom na meander rieky Orava, Roháče a Veľký Choč. Zaujímavosťou je tiež vodopád vytekajúci zo skalného okna.

Trasa nie je určená pre horskú cyklistiku, ale vytlačiť bicykel sa tam dá a určite oplatí. K atrakcii sa dá dostať po prejdení železného mosta a železnice, za ňou odbočiť doprava a ísť až na koniec ulice. Odtiaľ už len pešo.

Značeným obchvatom Podbiela sa dostanete pred spomínaný železný most, pred ním odbočte prudko do ľava a pokračujte ľavostranným brehom Oravy. Široká štrková cesta je hojne využívaná cyklistami, bežcami a chodcami, preto pozornosti a ohľaduplnosti nie je nikdy dosť. Asi po 3 km prídete na asfaltovú cestičku, kde budete vľavo míňat studničku s výbornou vodou. O 100 m ďalej si môžete oddýchnuť pri kaplnke Fatimskej Panny Márie a potom pokračovať ďalej po ceste, až na jej konci zabočíte do prava na most cez rieku Orava.

// po prejdení mosta a odbočením do prava sa môžete vrátiť naspäť do Podbiela okolo železničnej stanice a píly, až k želenému mostu.//

Za riečnym mostom a odbočením do ľava sa dostanete na poľnú štrkovú cestu, ktorá vás povedie cez dve železničné nechránené priecestia. Za tým druhým priecestím odbočte prudko do ľava a dostanete sa na krásny obojstranný singltrail vedúci lesíkom a potom okolo rieky Orava, kde si určite nájdite čas na krátku prestávku a pokochajte sa pohľadom na pokojnú hladinu rieky.

Asi 2,2 km úsek končí podjazdom pod železničnou traťou a vyjdení na asfaltovú cestu. // odbočením do prava a pokračovaním asfaltkou smerom do kopca sa dostanete po 4,2 km na koniec doliny, ktorou preteká potok Dlžiansky Cickov //

Naša trasa pokračuje pozdľž železnice smerom na Dlhú nad Oravou. Po 800 metroch, pred vyjdením na medzinárodnú cestu E77, odbočte do ľava a podjazdom pod cestným mostom sa dostanete na lúčny chodníček, ktorý sa po 200 m napojí na miestnu poľnú cestu a potom ďalej už na ulicu vedúcu do centra obce. Tu si môžete odpočinúť na terase pizzerie, odkiaľ budete mať dohľad aj na vaše bicykle zaparkované v bezpečných stojanoch.

Tu naša cyklotrasa /zatiaľ/ končí, ale ak je vám stále málo, pokračujte po ceste smerom na Chlebnice.Po poľných cestách sa dá výjsť na Malé Borové, Veľké Borové a Malatinú, odkiaľ už je len na skok na Liptov. Ale to už je iná kapitolka.

1.Priehradný múr Oravskej priehrady.

2.V Tvrdošíne si môžete prezrieť galériu Márie Medveckej.

3.V Podbieli si pozrite komplex dreveníc zapísaný v zozname UNESCO, vystúpte na Červenú skalu a pozrite si obec z výšky.